söndag 4 mars 2012

The Dead Republic

The Dead Republic är den tredje boken av den irländske författaren Roddy Doyle som jag läser. Tidigare har jag läst Paddy Clarke Ha Ha Ha och Kvinnan som gick in i dörrar och tyckte mycket om båda.

Den här gången blev jag inte fullt lika begeistrad. Fast med facit i hand, kanske jag skulle ha läst de två första delarna i trilogin om den irländske mannen Henry Smart först, istället för att gå direkt på den sista.

Huvudpersonen Henry Smart född i början av 1900-talet, arbetade åt IRA och flydde till USA där han förlorade ena benet i en olycka (därför är han numer försedd med träben) och där tappade han bort sin familj. Han tar sig till Uthas öken för att dö, men hittas där av den kände regissören Henry Fonda som vill göra film på Henry Smarts liv.

Det här är vad början av boken handlar om, och sedan, från 50-talet och framåt får vi följa Henry när han återvänder till Irland för första gången sedan han flydde därifrån. Han försöker leva ett lugnt liv som vaktmästare på en skola och som trädgårdsmästare, men efter att han råkar befinna sig i vägen för en av 70-talets bombningar blir det inte riktigt som han tänkt sig.

Boken är helt ok, och man fattar tycke för den gamle mannen med träben. Här finns mycket humor och värme mitt i allt elände som bombningarna för med sig. Men som sagt, det kanske underlättar om man har läst de andra två böckerna först...
(A Star Called Henry och Oh, play that again)


5 kommentarer:

  1. Man ska nog läsa böckerna eftersom dom skrivs.
    Jag tror man fattar mer då. Även om det inte riktigt är en fortsättning.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte annat, så underlättar det säkert!

      Radera
  2. Vinnaren är utsedd!
    Kika in och kolla vem det blev!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Sedan.. vilket finnt och välgjort SWEA magasin ni gjort i Singapore! Wow effekt!

    SvaraRadera