torsdag 8 juni 2017

Det du inte vet

"Det du inte vet" är ytterligare en bok av Anna Jansson i serien om polisen Maria Wern som löser mordfall på Gotland.  Och många mord har det blivit, om man betänker att det här är den 18:e i serien kan man nästan börja fundera lite hur många som finns kvar att ta livet av...

Nu har Maria och hennes man precis köpt sig ett hus i Åminne och de hinner inte mer än sätta nyckeln i dörren så är det dags att lösa nästa fall. Här är det den unga kvinnan Sofie som precis har fått reda på att hon är gravid och som efter en fest försvinner spårlöst. Under samma festkväll börjar ett av byns hus brinna under mystiska omständigheter. Frågan är vem eller vilka som kan vara inblandade. Kan det handla om den okände fadern till Sofies barn, eller har det något att göra med Marias styvson som tidigare varit inblandad i knarkaffärer. Som sig bör tornar alla frågetecken upp sig och jakten går vidare.

Jag kan inte påstå att den här boken sticker ut på något vis utan den lämnar mig rätt oberörd. Dock helt ok sommarläsning, en lättläst bladvändare som de flesta andra i samma serie. Ett litet plus för att det av olika anledningar är svårt att lista ut vem den okände fadern är samt att trådarna vävs ihop på ett vis som gör att det är svårt att veta vem eller vilka de skyldiga är. Däremot blir det alldeles för många ovidkommande detaljer för min del. Speciellt medicinska sådana som på något vis känns som om de inte fyller någon funktion för själva historiens utveckling.

Som sagt, en ok bok att slöläsa en stranddag i sommar men ingen som lämnar några spår efter sig och för egen del känns det nog som om Maria Wern har gjort sitt i min bokhylla.

6 kommentarer:

  1. Tack för din recension! Jag funderade också på hur många det finns kvar på Gotland nu. Fler deckare utspelare sig ju där...
    Jag håller nog med dig om att Maria Wern nu gjort sitt hos mig också. Men hittar jag boken någonstans så blir den säkert läst. Men jag kommer inte att köpa den.
    Trevlig torsdag önskar ett mulet Stockholm. Men kanske skiner "sola" i Karlstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, idag verkar även "sola i Karlstad" ha tagit semester, men hon kommer väl tillbaka så småningom... Ha en bra torsdag du också :)

      Radera
  2. Måste säga att jag håller med dig helt här. Det brukar jag faktiskt göra när jag läst böckerna du recenserat;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite samma tycke och smak alltså - i alla fall ibland ;)

      Radera
  3. Har läst några böcker och gillade dem, men inte läst denna.
    Trevlig slöläsning som du skriver och det är skönt och avkopplande ibland.
    Önskar dej en fin weekend!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste få vara skönt och avkopplande att läsa.

      Radera