måndag 2 april 2018

Björnstad

"Att bli förälder är som att alltid känna sig som en för liten filt. Hur man än försöker täcka alla är det alltid någon som fryser."

Med den meningen lyckas Fredrik Backman verkligen beskriva föräldraskapet på ett sådant där sätt som bara han kan, och i boken "Björnstad" finns många föräldrar som desperat försöker täcka alla.

Det är den första boken i en planerad serie om den lilla orten Björnstad där det mesta kretsar runt ortens stolthet, ishockeylaget. De flesta på orten är mer eller mindre inblandade i laget. Om man inte spelar själv, så har man barn som spelar, man sitter med i styrelsen eller är gift med sportchefen. Det viktiga är att alla ställer upp för laget till 100%. Gör man inte det kan det få konsekvenser för hela orten. Frågan är hur långt man kan gå i sin lojalitet, hur mycket kan man offra?

Visst är det mycket hockey, och det är mycket möjligt att det underlättar om man har någon slags referensram när det gäller sporten. För egen del kunde jag dra många paralleller från min uppväxt på en liten ort där idrotten, inte minst ishockeyn, spelade en stor roll inte minst när det gällde populariteten hos tonåriga ishockeykillar. Men här finns inte bara ishockey, här finns många karaktärer man lär sig älska och ett antal man kanske inte tycker lika mycket om.

Läsaren får tidigt i boken en hint om att något hemskt kommer att hända som kommer att vända upp och ner på tillvaron för många. Och det händer. Något som kommer att sätta många vänskapsband på prov. Något som kommer att få oss att fundera på hur långt man kan gå som förälder, och frågan är om det i det fallet spelar någon roll om barnet i fråga är offer eller förövare...

Jag är kanske lite part i målet då jag älskar Fredrik Backmans sätt att skriva. Jag tycker om hans språk och hans något speciella stil. Det här är en annorlunda bok, det är inte alls samma genomgående humoristiska ton som har funnits i flera av de tidigare böckerna, men den är bra och jag rekommenderar den varmt.

8 kommentarer:

  1. Tack för tipset, vad intressant! Jag har läst en del av honom också. Hockey står väl inte högt på agendan här heller men eftersom du är i samma sits och rekommenderar den så litar jag på dig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bar boktips! Fedrik Backman tycker jag om och buskapet, det där med filten kan jag nog känna igen mig i. Ishockey är väl den sport jag har minst förankring i, men i andra sporter desto mer. Klart jag ska läsa boken.

      Radera
    2. Anna: Nu ser jag i och för sig gärna en hockeymatch och har väl tillbringat ett antal timmar under min uppväxt på en hockeyläktare, men det är som sagt inget krav alls, jag är helt övertygad om att man kan tycka om boken utan att tycka om ishockey. Jag tycker absolut att du ska testa!

      Ditte: Det tycker jag absolut att du ska! Och visst var det där med filten slående, ganska precis som man kan känna sig ibland.

      Radera
  2. Jag brukar inte kommentera dina bokinlägg då mitt läsande alltför ofta är på sparlåga. När jag läser det här inlägget så tänker jag osökt på Leksand som igår ännu en gång föll på målsnöret till SHL. Har kollat upp att boken är på 473 sidor och det är lite för mycket för mig som "enarmad". Kanske ska jag prova en ljudbok, ditt inlägg fick mig i a f intresserad av att läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag vet att du inte gärna läser och därför kanske inte är sådär väldigt intresserad av just bokinläggen från min sida är det extra kul att jag lyckades fånga ditt intresse. Visst kan man dra lite paralleller till Leksand här och undra lite vad som händer i klubben nu. Hoppas du får tag i boken att lyssna på och framför allt att du tycker om den.

      Radera
  3. Ingressen om föräldraskap och filt som alltid är för liten. Så fint skrivet av Fredrik Backman som är ny stjärna på min himmel. Nu noterad på listan som jag undrar när jag ska börja pricka av. Ett varv till biblioteket ska göras igen. Tack för tipset Marina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fredrik Backman är absolut en av mina författarfavoriter!

      Radera
  4. vilket kapitel hittar jag "Att bli förälder är som att alltid känna sig som en för liten filt. Hur man än försöker täcka alla är det alltid någon som fryser." ??

    SvaraRadera